Sammanfattning
Många äldre och deras anhöriga upplever långa väntetider för särskilt boende, vilket påverkar hälsa och välbefinnande. Bristen på platser förklaras delvis av den ökande äldre befolkningen. Inom de närmaste tio åren förväntas behovet av särskilda boenden öka kraftigt. Även om andelen äldre som bor på särskilda boenden har minskat, förväntas behovet av platser fortsätta på dagens nivå.
Totalt behövs 28 000 nya platser fram till 2032, med ett kortsiktigt behov på ca 6 000 platser. Vårdföretagarna föreslår åtgärder för att mildra bristen på äldreboenden, både genom att bygga nya och använda befintliga boenden bättre.
VÅRDFÖRETAGARNA FÖRESLÅR:
Ta hjälp av privata aktörer för att bygga nya särskilda boenden
Säkerställ valfrihet för ökad kvalitet
Säkerställ långsiktiga förutsättningar för särskilda boenden
Inför en äldreboendegaranti
Öka samverkan mellan kommunerna
Bygg morgondagens boenden
Kartlägg befintliga äldreboendes standard
Undersök hur behoven av omsorg förändrats över tid
Inledning
Den svenska äldreomsorgen står inför stora utmaningar de kommande tio åren på grund av en åldrande befolkning. Antalet personer som är 80 år och äldre beräknas öka snabbt fram till år 2032, med en ökning på nästan 50 procent, vilket innebär en stor utmaning för äldreomsorgen. En av utmaningarna är att tillgodose behovet av personal, med behovet av cirka 60 000 fler anställda inom äldreomsorgen fram till 2031.
En annan utmaning är att bygga nya äldreboenden för att möta behovet av platser på särskilda boenden. Denna rapport gör en bedömning av behovet av platser på särskilda boenden både på kort och lång sikt, fram till 2032 och perioden 2023-2024.
Särskilda boenden för äldre
För att uppskatta vårt framtida behov behöver vi kartlägga nuläget. Tyvärr är det svårt att få fram en tydlig helhetsbild på grund av att äldreomsorgen hanteras på kommunal nivå. För att få högkvalitativ övergripande statistik måste data samlas in från alla kommuner och sammanställas. Det finns olika källor som redovisar antalet särskilda boenden för äldre och antalet platser på dessa boenden. Uppgifterna från de olika källorna skiljer sig dock åt.
Boverket genomför årligen en undersökning av tillgången på särskilda boenden i landets kommuner. Enligt deras senaste undersökning finns cirka 88 000 bostäder klassade som särskilda boendeformer för äldre. Dock har inte alla kommuner svarat på enkäten ännu. Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) har ett register över särskilda boenden för äldre i Sverige. Enligt registerutdraget fanns det i februari 2023 totalt 2 058 särskilda boenden för äldre med knappt 80 000 lägenheter.
Trots att Ivos siffror sannolikt underskattar det faktiska antalet boenden och platser, har vi använt deras statistik för att sammanställa en beskrivning av strukturen på särskilda boenden för äldre.
Av de redovisade boendena är 25 procent privatdrivna och därmed tillståndspliktiga. Av de privata boendena drivs 55 procent i egen regi och 45 procent som entreprenader. De privata boendena står för drygt 30 procent av alla lägenheter på särskilda boenden. Det genomsnittliga antalet lägenheter per boende uppgår till 39 för samtliga boenden, 49 för de privata boendena och 36 för de kommunala.
Som framgår av tabell 1 är det stor spridning i storlek på särskilda boenden. Endast 25 procent av samtliga boenden har fler än 50 lägenheter, men står tillsammans för nästan 50 procent av alla lägenheter.
Sammantaget bedöms tabell 1 ge en bra bild av hur strukturen på särskilda boenden i landet ser ut, både vad gäller storlek och fördelning mellan offentligt drivna (anmälningspliktiga) boenden och privat drivna boenden (tillståndspliktiga). Dock underskattas, enligt vår bedömning, det totala antalet boenden och det totala antalet lägenheter.
Brukare på särskilda boenden för äldre
I detta avsnitt beskrivs antalet personer som bott på särskilda boenden för äldre i landet under perioden 2015–2022. Nivån, andelen och utvecklingen för två olika åldersgrupper, 65–79 år och 80 år och äldre, redovisas. Då andelen i befolkningen 80 år och äldre som bott på särskilt boende har minskat under perioden diskuteras ett antal faktorer som kan ha påverkat den utvecklingen.
ANTAL BRUKARE EFTER ÅLDERSGRUPP
Under 2022 bodde i genomsnitt 81 000 äldre per månad på särskilt boende runt om i landet, se diagram 1. Av dessa var 62 000, motsvarande 77 procent, 80 år eller äldre. Antalet äldre på särskilt boende minskade något under perioden. År 2016 bodde i genomsnitt 83 500 äldre på boenden, vilket innebär en minskning med cirka 1 500 personer fram till år 2022. Notera att antalet sjönk under pandemiåren 2020 och 2021, men har sedan ökat igen.
Utvecklingen för de två åldersgrupperna i diagrammet har varit olika. Antalet personer som är 80 år eller äldre och bor på särskilt boende har minskat kraftigt, från drygt 66 000 år 2016 till i genomsnitt 62 000, en minskning med sju procent. Samtidigt har antalet personer i åldersgruppen 65–79 år ökat, från 16 000 år 2015 till 19 000 år 2022, en ökning med tolv procent. Nedgången i antalet 80 år eller äldre beror inte på att den åldersgruppen har minskat under perioden (se nästa avsnitt).
Antalet äldre som någon gång under ett år har bott på särskilt boende är betydligt högre än genomsnittet per månad. I åldersgruppen 80 år eller äldre bodde det i genomsnitt cirka 35 procent fler individer jämfört med snittet per månad under åren 2015–2022. I åldersgruppen 65–79 år var motsvarande siffra i genomsnitt 30 procent. Detta beror främst på att en relativt stor andel av de äldre på särskilda boenden inte lever så länge efter att de flyttat in. Det är en konsekvens av att de som flyttar in på särskilt boende ofta är mycket sjuka.
ANDEL BRUKARE PER ÅLDERSGRUPP
Samtidigt som antalet personer som är 80 år eller äldre och bor på särskilt boende har minskat, har antalet personer i befolkningen som är 80 år eller äldre ökat. Mellan 2015 och 2022 har befolkningen i denna åldersgrupp ökat från cirka 500 000 till cirka 580 000, vilket motsvarar en ökning på drygt 15 procent. Denna kombination av två utvecklingstendenser har resulterat i en betydande minskning av andelen personer som är 80 år eller äldre och bor på särskilt boende under perioden 2015-2022, enligt diagram 2.
År 2015 bodde lite över 13 procent av befolkningen i åldern 80 år eller äldre på särskilt boende. Denna siffra hade minskat till knappt 11 procent år 2022, vilket motsvarar en minskning med nästan 20 procent.
Å andra sidan har andelen personer i åldersgruppen 65-79 år som bor på särskilt boende inte förändrats utan har legat stabilt på lite över 1 procent under hela perioden 2015-2022. Detta beror på att antalet personer i befolkningen i åldersgruppen 65-79 år har ökat i samma takt som antalet boende på särskilt boende i denna åldersgrupp. Det kan tyckas förvånande att andelen i åldersgruppen 65-79 år förblir oförändrad medan andelen i åldern 80 år eller äldre minskar.
VARFÖR MINSKAR ANDELEN AV 80 ÅR OCH ÄLDRE PÅ SÄRSKILDA BOENDEN?
För att förstå varför andelen äldre personer som bor på särskilt boende minskar, är det viktigt att undersöka två huvudsakliga orsaker. Den första är den demografiska utvecklingen och den andra är de hårdare biståndsbedömningarna från kommunerna. Vi kommer också att analysera om det finns annan statistik som kan ge ytterligare förklaringar. Nedan visas de indikatorer som kommer att studeras för att stödja olika förklaringar.
Sammansättningen av de som är 80 år och äldre under perioden 2015–2022. Om det har skett en förskjutning mot de yngre i spannet 80 år och äldre borde det leda till att andelen på särskilda boenden minskar. Orsaken är att sannolikheten för att behöva en plats på ett särskilt boende ökar ju äldre du blir.
Den genomsnittliga boendetiden för äldre på särskilda boenden. Om det är svårare att få plats på ett äldreboende borde de som får en plats vara sjukare än tidigare med i genomsnitt kortare vistelsetid som följd.
Den genomsnittliga kostnaden per brukare på särskilda boenden. Om de som får plats i genomsnitt är sjukare borde vårdtyngden öka med högre kostnad som följd.
Den genomsnittliga åldern vid inflyttning på särskilda boenden. Om de äldres inflyttningsålder har ökat skulle detta kunna indikera att det har blivit svårare att få en plats på ett äldreboende.
Väntetiden från ansökan om plats på ett särskilt boende till inflyttning. Om väntetiden för att få en plats på ett äldreboende ökar skulle det kunna vara en indikation på att biståndsbedömningarna blivit tuffare.
De äldre har blivit friskare. Om den genomsnittliga åldern vid inflyttning på särskilda boenden blivit högre, se punkt ovan, skulle det i stället för att biståndsbedömningen blivit tuffare kunna indikera att de äldre blivit friskare.
Antalet 80 år eller äldre med hemtjänst. En förklaring till den minskade andelen skulle kunna vara att de äldre erbjuds hemtjänst i stället för en plats på ett äldreboende.
Ju äldre man blir, desto större är sannolikheten att man behöver en plats på ett särskilt boende för äldre. Mellan 2015 och 2022 har andelen av de 80 år och äldre med en plats på ett särskilt boende minskat. I diagram 3 nedan visas hur andelen av de 80 år och äldre i olika ålderskohorter har utvecklats under samma period.
En tydlig trend är att andelen i den yngsta ålderskohorten (80-84 år) har ökat från 48 procent 2015 till 53 procent 2022. Detta har lett till att genomsnittsåldern bland de 80 år och äldre har sjunkit över tid.
Som ett resultat av detta har andelen av alla 80 år och äldre på särskilda boenden minskat enligt data. Förändringen i åldersstrukturen bland de 80 år och äldre är en viktig faktor som förklarar denna minskning. Detta stöds också av det faktum att andelen av 65-79-åringar på särskilda boenden har ökat något under perioden. Detta beror på att den äldsta ålderskohorten (75-79 år) har ökat relativt kraftigt, från 24 procent 2015 till 32 procent 2022.
Enligt Vårdföretagarna kan en förklaring vara att det har blivit svårare att få plats på särskilt boende för äldre. Det kan indikeras av ett ökat antal avslag på ansökningar och att de som faktiskt får en plats är allt sjukare. Coronakommissionens rapport och SOU 2022:41 pekar också på att vårdtyngden har ökat och att de som beviljas plats har ett större vårdbehov.
En indikator på ökad vårdtyngd skulle vara om vistelsetiden på boendena minskade över tid, men förändringar i äldres sjuklighet och ökningen av demenssjukdom gör det svårt att tolka genomsnittlig vistelsetid. Trots en liten nedgång i medianvistelsetiden mellan 2015 och 2021, sjönk den kraftigt under 2022, vilket kan indikera att de boende har blivit sjukare. Detta stöder hypotesen att det generellt har blivit svårare att få plats på särskilt boende. En annan möjlig förklaring till den kortare vistelsetiden kan vara pandemin, men det bör ha påverkat även 2020 och 2021.
En högre kostnad per äldre på särskilda boenden kan indikera ökad vårdtyngd per brukare. Kostnaden per äldre på särskilda boenden har ökat betydligt de senaste åren, vilket tyder på ökad vårdtyngd. Mellan 2015 och 2022 ökade kostnaden per äldre och år från under 800 000 kronor till över en miljon kronor, en ökning på 30 procent enligt diagram 5. Inflationen i svensk ekonomi under samma period var 19 procent.
Det är dock viktigt att vara försiktig vid tolkningen. Den främsta orsaken till de snabba kostnadsökningarna inom äldreomsorgen är att det är en arbetskraftsintensiv verksamhet som har svårt att effektivisera och öka produktiviteten. Det innebär att löneökningar inom arbetsmarknaden leder till ökade kostnader utan möjlighet att minska antalet arbetade timmar för att leverera en tjänst av samma kvalitet. Socialstyrelsens kostnadsindex visar också att ökningen i kostnad per brukare i mindre utsträckning beror på ökade resurser och i större utsträckning på kostnadsökningar.
En annan indikation på svårigheten att få boende är att äldre i genomsnitt flyttar in på särskilt boende vid en högre ålder än tidigare, med en konstant medianålder på 86 år (se diagram 6). Trots att medianåldern för de som flyttar in är oförändrad har andelen boende i åldersgruppen 65–79 år ökat från 20% år 2015 till 23% år 2022. Detta borde normalt ha lett till en lägre medianålder bland de boende. Att detta inte har skett tyder på att de som flyttar in och är 80 år eller äldre har blivit något äldre i genomsnitt.
En indikator på att det skulle vara svårare för äldre att få plats på särskilt boende kan vara den genomsnittliga väntetiden från ansökan till första erbjudandet om inflyttningsdatum. En längre väntetid tyder på svårigheter att få plats efter biståndsbeslut. Statistik för hela landet saknas, men för de kommuner där det finns statistik har väntetiden inte ökat utan snarare minskat något under perioden. År 2015 var den genomsnittliga väntetiden 57 dagar och år 2022 var den 53 dagar enligt diagram 7. Det är dock viktigt att vara försiktig vid tolkning av denna utveckling. Pandemiåren 2020, 2021 och delvis 2022 kan ha påverkat äldres och deras anhörigas vilja att ansöka om plats på särskilt boende negativt, vilket kan ha bidragit till en kortare väntetid för de som ändå önskade en plats. Diagrammet visar att den genomsnittliga väntetiden var som högst 2019, året före pandemin.
En möjlig förklaring till att färre äldre bor på särskilt boende kan vara att de generellt sett blivit friskare och att behovet därmed minskat. Men detta stöds inte av statistiken, då inte bara äldres inflyttningsålder på boendena har förändrats sedan 2015, utan behovet har inte heller minskat bland de yngre äldre. En annan möjlig förklaring är att fler äldre istället får hemtjänst istället för att flytta in på särskilt boende, men även detta stöds inte av statistiken. Antalet äldre över 80 år som får hemtjänst har ökat något, men i förhållande till befolkningsutvecklingen har andelen med hemtjänst faktiskt minskat under perioden 2015–2022.
En möjlig förklaring till att färre äldre får hemtjänst kan vara att fler äldre använder RUT-tjänster istället. Detta kan bero på att äldre känner större kontroll över vilka som besöker deras hem och utför olika tjänster. Detta kan dock påverka statistiken genom att det ser ut som att fler äldre ersätter hemtjänst med RUT-tjänster istället för att få hemtjänst istället för att bo på ett särskilt boende. Statistiken visar dock att andelen äldre med färre hemtjänsttimmar har ökat och de med fler hemtjänsttimmar har minskat, vilket motsäger hypotesen att ökningen av äldre som använder RUT-tjänster är anledningen till att färre äldre får hemtjänst. Sammantaget verkar hypotesen att färre äldre bor på särskilt boende på grund av hemtjänst ha svagt stöd i statistiken.
Sammanfattningsvis tyder den tydligaste datan på att det finns stöd för en minskning av andelen personer över 80 år på särskilda boenden, vilket kan förklaras av en förändring i ålderssammansättningen i gruppen från 2015 till 2022. Andelen personer i åldersgruppen 80-84 år har ökat från 48 procent till 53 procent under denna period, vilket har sänkt medelåldern för gruppen över 80 år. Det finns också viss data som stöder påståendet att kommunerna har blivit strängare i sina bedömningar. Det kan också noteras att det ofta rapporteras i media om äldre personer som inte får plats på äldreboenden. Andra förklaringar som har framförts har svagt stöd i datan.
I nästa avsnitt kommer vi att uppskatta behovet av platser på särskilda boenden i framtiden. Vi kommer att utgå från att andelen äldre personer som behöver en plats på ett särskilt boende på lång sikt kommer att vara densamma som under 2022. Andelen kan förväntas minska något de närmaste åren när andelen personer i åldersgruppen 80-84 år fortsätter att öka, för att sedan öka igen när andelen minskar från 2026 och framåt.
När behoven av platser på särskilda boenden i framtiden ska uppskattas är det värt att nämna den förväntade kraftiga ökningen av personer med demenssjukdomar på grund av den åldrande befolkningen. Enligt Socialstyrelsen förväntas antalet personer med demensdiagnos öka från cirka 140 000 idag till närmare 190 000 år 2030. Det innebär en ökning på cirka 5 000 per år de kommande åren. Ungefär hälften av de äldre som bor på särskilda boenden idag lider av demens. Vi bedömer därför att det är rimligt att utgå från andelen från 2022 när vi bedömer det framtida behovet av platser på särskilda boenden för äldre.
Behov av platser och boenden till 2032
Syftet med detta avsnitt är att uppskatta behovet av lägenheter på särskilda boenden fram till 2032 baserat på utvecklingen av antalet äldre. Först presenteras SCB:s prognos över den demografiska utvecklingen för personer 65 år och äldre mellan 2022 och 2032. Sedan görs en framskattning av behovet av lägenheter på äldreboenden baserat på den demografiska framskrivningen och antagandet om andelen äldre i olika åldersgrupper som behöver en plats på särskilt boende. Därefter redovisas behovet av nya boenden som följer av behovet av lägenheter. Slutligen bedöms förutsättningarna för att tillgodose behovet med hänsyn till befintliga byggplaner för äldreboenden.
DEN DEMOGRAFISKA UTVECKLINGEN
Den demografiska utvecklingen i Sverige de närmaste tio åren kännetecknas av en stor tillväxt av personer som är 80 år eller äldre. Detta beror främst på att de stora barnkullarna från 1940-talet nu når höga åldrar. Enligt SCB:s befolkningsprognos kommer antalet personer 80 år och äldre att öka från cirka 600 000 år 2022 till cirka 850 000 år 2032, en ökning med cirka 250 000 personer, vilket motsvarar 50 procent (se diagram 10). Denna ökning sker snabbast under perioden 2023 till 2028, med en genomsnittlig ökning på cirka 30 000 personer per år. Ökningen fortsätter sedan fram till år 2032, men ökningstakten sjunker till cirka 15 000 personer per år. Samtidigt ökar antalet personer mellan 65–79 år med cirka 65 000 under perioden.
Den övriga befolkningen ökar relativt långsamt under perioden. Antalet personer under 20 år minskar samtidigt som den arbetsföra befolkningen, 16–64 år, ökar med cirka 200 000 personer, vilket motsvarar knappt fyra procent. Detta är viktigt eftersom de ökade behoven inom äldreomsorgen kommer att kräva att betydligt fler personer arbetar inom sektorn framöver. Enligt SKR:s senaste prognos kommer det att behövas cirka 60 000 fler sysselsatta inom äldreomsorgen år 2031 jämfört med år 2022. Samtidigt ökar behovet av arbetskraft i många andra sektorer inom den svenska ekonomin.
BEHOV AV PLATSER PÅ SÄRSKILDA BOENDEN FÖR ÄLDRE
Den kraftiga ökningen av äldre befolkning kommer att leda till ökade behov av äldreomsorg, både på särskilda boenden och genom hemtjänst. Under 2022 bodde i genomsnitt 81 000 personer på särskilda boenden för äldre, vilket motsvarade 3,5% av alla personer över 65 år. Av dessa var 62 000 personer 80 år eller äldre, vilket motsvarade 11% av denna åldersgrupp.
Om vi antar att andelen äldre som bor på särskilda boenden förblir densamma fram till 2032, kommer behovet av nya platser för denna grupp att öka med 27 000. Behovet av fler platser förväntas vara störst under perioden 2023-2028, med i genomsnitt 3 000 nya platser per år. Därefter minskar ökningstakten till drygt 2 000 nya platser per år under perioden 2028-2032. Det är osäkert när under perioden behoven kommer att öka och med hur mycket på grund av den varierande andelen äldre i åldersgruppen 80-84 år.Eftersom befolkningen i åldersgruppen 65-79 år förväntas öka betydligt mindre under den undersökta perioden, kommer behovet av nya platser för denna grupp att vara relativt marginellt fram till 2032, med knappt 1 000 nya platser totalt. Totalt sett kommer behovet av platser att öka med 28 000, från 80 000 år 2022 till 108 000 år 2032.
BEHOV AV NYA BOENDEN
För att tillgodose behovet av fler platser på äldreboenden behöver vi bygga fler boenden. De nya boendena som har byggts de senaste fem åren har i genomsnitt haft cirka 60 lägenheter. Om vi utgår från att behovet fram till 2032 är cirka 28 000 nya platser, skulle det krävas ungefär 460 nya boenden fram till 2032, vilket motsvarar en byggtakt på cirka 45 boenden per år. Det bör noteras att detta är en nettosiffra eftersom det också finns äldreboenden som behöver ersättas. Detta pågår redan sedan några år tillbaka.
Det innebär att vi behöver bygga ännu fler boenden än de 28 000 och 460 som nämns i diagram 11 och 12. Eftersom behovet förmodligen ökar mest i början av perioden kommer det att behövas cirka 300 nya boenden fram till 2028, vilket motsvarar en byggtakt på cirka 50 boenden per år fram till 2028.
BYGGTAKT 2017–2022
Eftersom antalet äldre som bor på särskilt boende har varit i stort sett oförändrat från 2016 och framåt har det inte krävts fler lägenheter på särskilda boenden. Trots detta har det byggts relativt många nya särskilda boenden och lägenheter för äldre under den senaste femårsperioden. Enligt Boverket har 179 nya boenden med totalt cirka 10 800 lägenheter färdigställts under perioden 2017–2022. Därutöver har 57 befintliga fastigheter byggts om, vilket gett ytterligare 1 900 lägenheter. Totalt har därmed 179 boenden och totalt 12 700 lägenheter tillförts under perioden. Eftersom antalet brukare på de särskilt boende inte har ökat under perioden är vår tolkning att de nya lägenheterna inte inneburit någon större nettoökning av lägenheter utan att det i huvudsak handlats om att gamla boenden ersatts med nya. Orsaken är, som tidigare nämnts, att det finns många särskilda boenden för äldre som inte uppfyller dagens krav och som därför måste ersättas. Det kan också bero på att boenden behövs på andra platser än där de befintliga finns. Det faktiska behovet kan ha funnits men det är inte fler äldre som fått en plats. Baserat på boenden där det sökts investeringsstöd från Boverket.
Genomsnittsstorleken, det vill säga det genomsnittliga antalet lägenheter per boende, har ökat och var i genomsnitt 54 lägenheter per boende under perioden, se tabell 2. Detta kan jämföras med knappt 40 lägenheter totalt för samtliga äldreboenden, se tabell 1. På nybyggda boenden var snittstorleken 60 lägenheter. Om denna byggtakt fortsätter kommer det att byggas knappt 17 000 nya lägenheter fram till 2032. Det skulle då, givet att det bara är tillskott och inte ersättning av boenden med utgångspunkt från våra antaganden, saknas närmare 11 000 lägenheter fram till 2032 för att behoven ska tillgodoses. Det är i sammanhanget viktigt att poängtera att byggnationen under perioden 2017–2022 skedde i ett läge där antalet äldre inte ökade i någon större utsträckning.
BEHOVET AV 2023–2024 TÄCKS INTE GIVET KÄND ”PIPELINE”
Enligt Boverket har det öppnats fyra äldreboenden med totalt 352 lägenheter fram till april 2023. Dessutom har investeringsstöd beviljats till ytterligare 45 boenden med cirka 2 500 lägenheter som ska färdigställas under 2023 och 2024. Totalt kommer det att finnas 49 boenden med nästan 3 000 lägenheter.
Det behov av cirka 6 000 nya lägenheter under 2023 och 2024 som rapporten uppskattar är betydligt högre. Det är viktigt att påpeka att ingen bedömning har gjorts angående var i Sverige behoven finns och i vilken utsträckning de överensstämmer med de boenden som är under konstruktion. Det har heller inte analyserats i vilken utsträckning de nya boendena är avsedda att ersätta befintliga boenden.
Slutsatsen är att det finns en brist mellan behovet av platser som uppskattas under 2023-2024 och det förväntade antalet platser under samma period. Det är en stor risk att många äldre som behöver plats på ett äldreboende inte kommer att kunna få det under de kommande åren.
Vårdföretagarnas förslag
Många äldre och deras anhöriga upplever i dag att man måste vänta alltför länge på en plats på särskilt boende. Väntan påverkar äldres hälsa och välbefinnande, samtidigt som den skapar oro och ofta stor arbetsbelastning för anhöriga. Orsakerna tillväntan kan variera, men en brist på platser på särskilda boenden är en bidragande förklaring. Denna brist riskerar att öka när andelen äldre ökar i befolkningen, med ännu längre väntan som följd. Det behövs åtgärder för att lindra den brist som kan uppstå.
Ta hjälp av privata aktörer för att bygga nya särskilda boenden.
Privata aktörer bygger en stor andel av de nya särskilda boendena idag, men långt ifrån alla kommuner anlitar privata aktörer. Det finns flera fördelar för kommuner som samverkar med privata aktörer. Kommunen slipper både det arbete och den investering ett bygge innebär och kan prioritera medel till andra viktiga områden. Privata aktörer har också lång erfarenhet av att bygga och driva äldreboenden. För en mindre kommun som sällan bygger boenden tillförs på så sätt spetskompetens som kan bidra tillhöjd kvalitet och kostnadseffektivitet.
Säkerställ valfrihet för ökad kvalitet.
Att anlita privata aktörer ökar alternativen för de äldre i kommunen. Äldre är långt ifrån en homogen grupp. Möjligheten att välja och välja bort ett boende är därför viktig. Även för äldreomsorgens medarbetare finns det fördelar med att kunna välja mellan arbetsgivare. Varje kommun borde ha åtminstone ett alternativ till det kommunala särskilda boendet. Kommuner där äldre kan välja boende i ett valfrihetssystem har mer sällan brist på äldreboenden.
Säkerställ långsiktiga förutsättningar för särskilda boenden.
Att bygga och driva ett äldreboende är en mycket stor investering. Privata aktörer måste för att våga ta risken kunna räkna med att ersättningen från kommunen för de särskilda boendena är skälig och att det finns en långsiktighet både i villkoren och i relationen med kommunen. Att politiken ändrar inställning till och förutsättningar för privata alternativ mellan mandatperioder gör att färre vågar investera.
Inför en äldreboendegaranti.
En garanti som säkerställer att äldre får plats på äldreboende i enlighet med socialtjänstlagens intentioner. Biståndsbeslut ska enligt lagen verkställas omedelbart. I dag får, enligt Ivo, cirka 2 000 äldre per år vänta längre än tre månader på grund av brist på äldreboenden i hemkommunen.
Väntetiden ligger i snitt på 53 dagar, men variationerna är stora, från 3 till 220 dagar. Detta för en grupp äldre med stora hjälpbehov. I snitt bor äldre i Sverige i två år på ett äldreboende, men redan efter ett halvt år har en av fem avlidit.
I dag kan Ivo, utfärda sanktioner när kommuner dröjer länge med att erbjuda plats på ett boende. Det är en klen tröst för den äldre som tvingas bo kvar hemma. Vårdföretagarna föreslår att den äldre själv får rätt att välja ett boende som kan erbjuda en plats i hemkommunen, eller på annan ort.
Öka samverkan mellan kommunerna.
I Stockholm samverkar 13 kommuner om äldreboendeplatser. Den äldre kan ansöka om hjälp för att bosätta sig i någon av de andra samverkande kommunerna. Denna samverkan underlättar för den äldre att flytta till en närliggande kommun, kanske i närheten av anhöriga, och ger den äldre ökad valfrihet. Det underlättar också för kommunerna, som lättare kan möta behovet av platser och erbjuda en mångfald av olika boenden.
Bygg morgondagens boenden.
Det är viktigt att ny kunskap och teknik tillvaratas för att stimulera innovation. Här har Ivo en viktig roll. Vårdföretagarna föreslår att Ivo ska godkänna äldreboendenas utformning på ritning. I dag vågar privata aktörer inte göra alltför stora avvikelser från hur befintliga boenden är utformade av rädsla för att boendet inte godkänns. Effektiviseringspotentialen med ny teknik, såsom lösningar för en säkrare och mer effektiv nattillsyn, behöver tas tillvara. När kompetensförsörjningen sannolikt försvåras under kommande år riskerar vi annars att platserna blir färre, och tillgängligheten försämras.
Kartlägg befintliga äldreboendes standard.
Det finns idag inga samstämmiga uppgifter om hur många äldreboendeplatser som finns och än mindre vilken standard som de olika äldreboendena håller. Många äldreboenden är äldre och slitna och lever inte upp till dagens krav. Det kan innebära att såväl boende- som arbetsmiljön är sämre och förutsättningarna för att organisera verksamheten inte är de bästa - något som är viktigt inte minst ur ett kompetensförsörjningsperspektiv. För att få en bättre bild av tillgången till ändamålsenliga boenden och därigenom hur många nya äldreboenden som behöver byggas bör en kartläggning av Sveriges äldreboenden och deras skick och standard göras.
Denna artikel är sammanfattad genom AI-teknik, för att läsa hela rapporten
klicka här.